Friday, 23 December 2016

تأثير الزواج أثناء الدراسة

تأثير الزواج أثناء الدراسة

من المعلوم أن الله قد خلق الإنسان في هذه الأرض ذكورا وإناثا ليؤدي كل منهما دورهما في الحياة. قد سجل الله تعالى في القرءان "سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ". شرع الله النكاح للناس في هذه الأرض ليجعل بينهم المودة والرحمة في الحياة.

                   إن تأثيرا كبيرا يحدث عندما يتزوج أثناء الدراسة .هذا الأمر حتما في حياتهم  على الرغم من أن هذه الظاهرة ليست غريبة في مجتمعنا. وعلى سبيل المثال, سيزيد التكليف والأمانة الذي يتحمل حتى التخرج أو نهاية الدراسة. إن الزواج أثناء الدراسة، لابد الزوجان يحتاجان التفاهم العالية بينهما لأن هذا سيساعدهما لتكونا أكثر تركيزا في الدراسة.

ومن ناحية أخرى, الزوجان سيوجهان مشكلة مالية لللأكل والشرب, والمبيت, وللاحتياجات اليومية وهلم جرانتيجة لتكلفة الحياة الباهظة. وبالإضافة إلى ذلك, إنهما أيضا سيوجهان مشكلة في تقسيم الوقت ليؤدي مسؤلية الطالبة أوالطالب والزوجة أو الزوج. لكن بهذه المشاكل, الزوجان ستصبحان نضجا في التفكير والفهم عن الحياة اليومية والهدف من النكاح والتكليف للمستقبل.

ليس هذا فقط، بل الزواج أثناء الدراسة يشجع الزوجان على التواصي للخيروالصلاح. وعلى سبيل المثال, الزوج أصبح نضجا في تفكيره ويدعم زوجتها دئما في الدراسة أو في الخير. وهما أيضا يتذاكران ويتناصحان بعضهما البعض عن الأمور الدنيوية والأخروية كما قال الله : وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.

وفي الختام، أن النكاح في الإسلام له دورعظيم ومهم في حياة الإنسان. وبناء على ذلك، كما أن الطالب له دورمهم في الدراسة وهي في نفس الوقت فرض للمسلم للنجاح في الحياة والدراسة ، "اطلبوا العلم من المهد إلى اللحد". ليس بسبب الزواج،تتعطل الحياة والدراسة.

Image result for gambar kartun berkahwin

هوايتي

هوايتي
الهواية هي الشيء التي تحب أن تفعل في وقت الفراغ ولتملأ الوقت بالأنشطة المفيدة.  من المعلوم أن الله قد خلق الإنسان ليزدادوا عن المعلومات والأخبار من القراءة التي يجب على الرجال والنساء لاستمرار الحياة والنجاح والقيام بمهام التربية.

هوايتي القراءة لأن أحب أن أقرأ المواد العلمية والدينية المختلفة وعلى سبيل المثال الجرائد, والمجلات والكتب التي تزيدني المعلومات التي لا أعلم.  أحب القراءة لأنني أحب العلم بالإضافة إلى ذلك إن والدي يشجعان لي لأقرأ.

في العادة في يوم العطلة, أنا وأسرتي سنذهب إلى معرض الكتب في كوالا لومبور وسنشتري الكتب المختلفة هناك.  ليس هذا فقط,بل إن والدي يعطيان لي الحرية لأشتري الكتب النافعة والمفيدة.  وبالإضافة إلى ذلك, إنني سأزداد الحب في القراءة وسأزداد الحب في البحث عن العلم والمعلومات.

أحب أيضا للقراءة لأنني أريد أن أكون محاضرا في المستقبل والمحاضر يحتاج إلى المعلومات الواسعة.  المعلومات العالية المختلفة تحصل وتنفع وتساعد الشباب والطلاب لاستمرارالمسيرة إلى النجاح.  ذلك مهم جدا لأن في هذا العصر نحتاج إلى مصادر علمية أكثر مما مضى. من الجدير بالذكر هنا أنه  بالقراءة يضمن أن تحافظ على الأخلاق الكريمة وخلق جيلا صالحا وبارعا للوطن.

لا شك ولا ريب, أن للقراءة دورعظيم ومهم في تنمية البلاد لأنه بدون القراءة تتعطل الحياة والنجاح.  وبناء على ذلك, على المسلم أن يبحث الهواية التي تفيد وتنفع للنفس والمجتمع والوطن. وأخيرا, أختم هذا الكتابة بقول الحكماء "الكتاب نافذة فإذا نطلع من خلالها فنرى أبعد مما نراه العين"


Image result for gambar buku
هوايتي

Thursday, 22 December 2016

عن نفسي

إن الحمد للّه نحمده ونستعينه ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أَن محمدا عبده ورسوله. اللهم صل وسلم وبارك على محمد وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهداه إلى يوم القيامة. أما بعد

السلام  وعليكم يا أخي و أختي, كيف حالكم جميعا ؟ أرجوأن تكونوا في صحة جيدة
      . اليوم, سنمارس لنتكلم في اللغة العربية لأن اللغة العربية لغة جنة
اسمح لي أن أعرفكم عن نفسي

أولا, اسمي محمد نصر العظيم بن روسلن.  عمري عشرون سنة. ولدت في بهنج في التاريخ ٢١ من أكتوبر في السنة ١٩٩٦.أسكن في نيلاي
 وقبل ذلك، درست في الكلية السلطان أبو بكر ببهنج 
(STAM) في الشهادة العالية الدينية المالزية

  .الآن أواصل دراستي في الجامعة الوطنية المالزية

أدرس في كلية الدراسة الإسلامية في فقه الكتاب والسنة 


نحن من سنة الثانية في فقه الكتاب والسنة بالجامعة الوطنية المالزية




Friday, 22 January 2016

KAEDAH HAFAZAN SISTEM TURKI

Assalamualaikum.. lama tak bertemu dan bersua setelah sekian lama :)

Coretan kali ini untuk berkongsi tentang kaedah hafazan Al-Quran sistem TURKI.  Masa zaman saya dahulu, memang banyak dengar teknik baghdadi,jibril, dan sebagainya.. memang tak dinafikan teknik-teknik itu memang hebat, cuma pada batch saya ingin mencuba sistem yang baru dari sebelumnya. Ini sedikit perkongsian:

TEKNIK HAFAZAN
- Disarankan bertalaqqi dahulu dengan tok guru atau orang yang mahir membaca Al-Quran untuk memperbetulkan tajwid dan bacaan agar tidak tersalah sewaktu menghafalnya.
- Seusai bertalaqqi, si penghafaz itu haruslah membaca secara melihat mashaf sebanyak 10x minimumnya
- Apabila bersedia untuk menghafal, si penghafaz haruslah target menghafal beberapa potongan ayat dahulu atau mungkin setengah muka dahulu dan terus melancarkannya.  JANGAN SESEKALI BERGANJAK pada peringkat seterusnya jika peringkat awal tidak lancar.
- Selesai menghafal satu muka, si penghafal itu haruslah mengulang muka surat yang dihafal itu dengan mengulang sebanyak 30x minimumnya.
- Jika ada kemampuan, semasa mengulang itu, sertai dengan membaca nama surah dan nombor muka surat agar mudah pada kemudian hari apabila orang bertanya.. hehe.
- Ingatan seterusnya, jika ingin menghafal satu juz demi satu juz, lancarkan satu juz itu terlebih dahulu dengan mengulang 5x minimumnya sebelum berpindah pada juz yang seterusnya.

MASA HAFAZAN
- Pada zaman saya, waktu yang terbaik adalah sebelum atau selepas subuh kerana waktu itu masih fresh otak kita untuk menghafal. Jika tak berkemampuan, hafal lah pada waktu maghrib - isyak. Waktu ini kita tekankan dengan sepenuhnya.
- Waktu mengulang hafalan lama, tiada waktu yang ditentukan.  Cuma kebiasaan yang saya buat dalam waktu maghrib-isyak atau ambilah beberapa muka untuk diulang setiap waktu solat.

sekian coretan saya. wallahua'lam.  terima kasih.. SELAMAT MENCUBA . BYE :)

Sunday, 14 April 2013


Assalamualaikum..moga2 kalian berada dlm rhmat,taufiq,inayah Allah SWT...
Sekadar secoret dua..moga2 memberi manfaat dan mnjd pengajaran dan teladan bg antum semua..kali ini ana nak kongsikan pengisian tentang zikir lagi..
kawan2...seperti mana yg kita tahu...dlm tubuh badan kita ada 2 'elemen' iaitu jasmani dan rohani..makanan bg jasmani kita ialah makanan harian kita..mkanan kperluan kita..iaitu nasi,roti,biskut dll..mknan bg rohani kita adalah zikrullah sebanyak2 nya...moga dgn berzikrullah ini kita selalu dlindungi oleh Allah,drahmati dan dgn chya zikir ini kita selalu dlindungi daripd perkara yg tdak diingini..ana terbaca satu artikel dmana dgn berzikrullah akan mengurangkan keletihan kita..dan ini dbuktikan lagi pada zaman Nabi Muhammad..
"satu hari Fatimah mengadu pada suaminya yg mengatakan dia sangat letih kerana setiap hari pekerjaannya di rumah adalah mengguli gandum.Fatimah ingin meminta seorang hamba dan Ali pun menjawab..Pergilah bertemu dan mintalah drpd ayahmu kerana ayhmu baru pulang dari medan perang..Lantas Fatimah bertemu dgn ayahnya..Ayahnya tdk membagi hamba kepada anaknya malah mengajarkan Fatimah dan Ali suatu amalan..Hendaklah kamu sebelum tidur berzikrullah.subhanallah 33x,alhamdulillah 33x,allahuakbar 33x..selepas itu mereka berdua mengamalkannya dan Ali berkata 'Demi Allah aku tidak pernah mnggalkannya selepas nabi mengajar kepdaku..
kesimpulannya..boleh dkatakan amalan ini perlulah dilakukan sebelum tidor setiap hari..kalau boleh 24hours...hehe. :)selamat beramal...

Friday, 16 November 2012

Assalamualaikum..moga2 kalian berada dlm rhmat,taufiq,inayah Allah SWT...
Sekadar secoret dua..moga2 memberi manfaat dan mnjd pengajaran dan teladan bg antum semua..sedikit ulasan yg ana ingin brkongsi dlm pengisian kali ini...Pengisian kali ini berkisarkan tntang amalan & kelebihan berzikir...hihihi..antaranya :
 1)Tiada batasan dlm brzikir..sepertimana yg kita tahu amalan berzikir tidak terbatas..tidak mngenal tmpat,tidak mengira waktu,tidak mengira keadaan kita macam mana sekalipun duduk ke,baring ke,berdiri ke...Subhanallah..Kita bebas dlm amalam brzikir ni..tidak seperti amalan lain seperti menunaikan haji..kita perlu pegi ke Mecca,tunaikan dlm waktu tertentu,ada pula syarat2 tertentu..


2)Zikir merupakan penyelamat daripada azab Allah SWT.

 Daripada Muaz bin Jabal RA bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:   "Tiada sesuatu yang dapat menyelamatkan seseorang daripada azab Allah SWT selain zikir kepada-Nya".(Riwayat At-Tirmidzi)..Selain itu dengan berzikir juga mampu untuk mententeramkan hati&jiwa kita..Kesimpulannya zikir merupakan sebaik-baik ibadat, ketaatan dan mendekatkan diri kita kepada al-Kholiq...Moga2 ada yg bermanfaat bg diri ana dan antum..waalahu'alam...
Assalam

Wednesday, 14 November 2012

Salam Maal Hijrah 1434H

Salam Maal Hijrah 1434H

Alhamdulillah kerana kita masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati nikmat-nikmat dari Maha Pencipta Sekalian Alam. Apakah azam kita pada tahun baru ini??. Apapun marilah kita sama-sama ingat-mengingati dalam perkara kebaikan...
Daripada Al-Hassan Al-Basri rahimahumullah sesungguhnya Allah s.w.t telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharam. Tidaklah kedapatan bulan yang lebih mulia dalam takwim Islam di sisi Allah s.w.t itu selepas bulan Ramadhan melainkan bulan Muharam. Ianya dinamakan bulan Allah yang khas disebabkan besarnya kehormatannya.
Peristiwa-peristiwa penting:
1 Muharam- Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan hijrah.
10 Muharam- Dinamakan juga hari ‘Asyura’. Pada hari itu banyak tejadinya peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

Sahabat yang dimuliakan, 
Jangan lupa untuk membaca kedua-dua doa akhir tahun (1433H) dan doa awal tahun (1434H) supaya kita dilindungi daripada tipu daya syaitan dan mendapat keampunan Allah SWT,Insya-Allah. 
Doa Akhir tahun, pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada hari terakhir bulan Zulhijah...Doa awal tahun, pada selepas waktu Maghrib pada malam 1 Muharam