Ahad, 14 April 2013


Assalamualaikum..moga2 kalian berada dlm rhmat,taufiq,inayah Allah SWT...
Sekadar secoret dua..moga2 memberi manfaat dan mnjd pengajaran dan teladan bg antum semua..kali ini ana nak kongsikan pengisian tentang zikir lagi..
kawan2...seperti mana yg kita tahu...dlm tubuh badan kita ada 2 'elemen' iaitu jasmani dan rohani..makanan bg jasmani kita ialah makanan harian kita..mkanan kperluan kita..iaitu nasi,roti,biskut dll..mknan bg rohani kita adalah zikrullah sebanyak2 nya...moga dgn berzikrullah ini kita selalu dlindungi oleh Allah,drahmati dan dgn chya zikir ini kita selalu dlindungi daripd perkara yg tdak diingini..ana terbaca satu artikel dmana dgn berzikrullah akan mengurangkan keletihan kita..dan ini dbuktikan lagi pada zaman Nabi Muhammad..
"satu hari Fatimah mengadu pada suaminya yg mengatakan dia sangat letih kerana setiap hari pekerjaannya di rumah adalah mengguli gandum.Fatimah ingin meminta seorang hamba dan Ali pun menjawab..Pergilah bertemu dan mintalah drpd ayahmu kerana ayhmu baru pulang dari medan perang..Lantas Fatimah bertemu dgn ayahnya..Ayahnya tdk membagi hamba kepada anaknya malah mengajarkan Fatimah dan Ali suatu amalan..Hendaklah kamu sebelum tidur berzikrullah.subhanallah 33x,alhamdulillah 33x,allahuakbar 33x..selepas itu mereka berdua mengamalkannya dan Ali berkata 'Demi Allah aku tidak pernah mnggalkannya selepas nabi mengajar kepdaku..
kesimpulannya..boleh dkatakan amalan ini perlulah dilakukan sebelum tidor setiap hari..kalau boleh 24hours...hehe. :)selamat beramal...

1 ulasan:

  1. byk kelebihan zikir yg kita x tahu sebenarnye...good info nash..hehe

    BalasPadam